Als je begint met ondernemen is een van de belangrijkste dingen het kiezen van een niche. Maar hoe vind je een geschikte niche? En waarom is het belangrijk om een niche te kiezen? In dit artikel ga ik op die vragen in.

Wat is een niche?

Een niche is een deelmarkt, het is een specifiek stuk van de markt waar je actief in bent. Of anders gezegd het is afgebakend deel van jouw markt. Denk bijvoorbeeld is aan de markt voor mobiele telefoons. Dit is een enorme markt met een aantal mega spelers die zich vooral richten op de massa. Een veel specifieker deel van deze markt is dat deel dat gericht is op ouderen. Ken je die telefoons met enorme toetsen? Dit is een véél specifieker deel van de markt met veel minder concurrentie.

Niche voorbeeld

Of bijvoorbeeld huisdieren. Dit is natuurlijk een hele grote markt. Om deze specifieker te maken kan je je richten op katten. En om het nog specifieker te maken kan je je hele bedrijf inrichten op Perzische katten. Een baasje betaalt al gauw €600.- voor zo’n kat. Dan heeft hij vast ook wat over voor voer dat speciaal voor Perzische katten is of speciale kattenspeeltjes. Je snapt het idee.

Waarom is een niche kiezen belangrijk?

Het is een stuk makkelijk om een succesvol bedrijf op te zetten in een afgebakende niche, dan is een algemene markt. Hoe specifieker je jouw deelmarkt kiest, hoe makkelijker het is om je op die markt te richten. Klinkt wel logisch toch. Hoe kleiner jouw markt is, hoe meer je opvalt. Er zijn logischerwijs gewoon minder spelers. Vaak wordt er gezegd als jij niet durft te kiezen, waarom zou een klant dan voor jou kiezen? En als nou blijkt, nadat je een niche gekozen hebt, dat je toch veel te specifiek hebt gekozen, dan is het makkelijk om je business iets breder te trekken. Andersom is een stuk moeilijk. Als jij bijvoorbeeld voor de snorhaarverzorging van Perzische katten had gekozen en het blijkt dat de markt hier te klein voor is, kan je altijd iets breder inzetten op het kattenras in het algemeen.katten niche

Wat zijn de voordelen van een niche?

1. Heel gericht adverteren

Je kan je toon en taalgebruik precies afstemmen op jouw doelgroep. Hierdoor kunnen jouw klanten je veel beter vinden.

2. Minder concurrentie

Als er concurrentie in een markt is, zegt dat dat daar geld te verdienen is, anders zou niemand er actief zijn. Er is dus niks mis met concurrentie. Het wordt natuurlijk last als je moet concurreren met bedrijven die enorm marketingbudgetten hebben. Als jij wilt adverteren voor een mobiele telefoon is het echt makkelijker om voor die bejaardentelefoon te adverteren.

3. Meer betrokkenheid

Klanten is een echte niche markt zijn over het algemeen meer betrokken bij een product dan klanten in een massamarkt. Iemand die gek is op het bakken van gezonde taarten, zal meer betrokken zijn bij een bedrijf dat zich hierin specialiseert en minder bij een bedrijf dat algemene recepten verkoopt.

4. Fans

product fans

Doordat jij precies kan inspelen op de behoefte van je klant, ontstaan fans. Dit zijn die klanten die helemaal weg zijn van je product of dienst. Het grote voordeel van fans is dat ze aan vrienden en familie vertellen hoe tevreden ze zijn. Dit is natuurlijk alleen maar goed voor jou.

5. Hogere prijzen

Juist omdat je hebt gekozen voor een heel specifiek deel van de markt, kan je een autoriteit worden op dat gebied. Als autoriteit kan je hogere prijzen vragen.

Interesse/passie/talenten

Maar hoe vind je nou een goede niche? Als je iets voor langere tijd wilt gaan doen, zoals een bedrijf opbouwen, is het belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt en waar je enthousiast van wordt. Stel je kiest een niche alleen omdat je denkt dat hier veel geld te verdienen is en het zit een tijdje tegen, hoe groot is de kans dan dat je afhaakt? Ga dus opzoek naar iets wat je echt leuk vindt. Waar ben je goed in? Waar spendeer je nu veel tijd aan omdat je het leuk vindt? Waar lees je over? Welke YouTube kanalen of podcasts volg je? Ben je lid van een club of vereniging? Dit kan allemaal input geven om voor jou de meest geschikte markt te vinden. Denk niet gelijk dat in jouw interessegebieden geen producten te verkopen zijn. Waarschijnlijk zijn er veel meer mensen met overeenkomende interesse die best bereid zijn geld te betalen voor een product dat precies aansluit bij hun behoefte.

Stel je bent gepassioneerd amateur wielrenner. Ga dan is na welke producten je zelf gebruikt en nodig hebt en welk merk fiets heb je? Begin een business met alles voor dat soort fietsen. Dit kan je bedenken voor elke hobby, sport, verzameling en passie.

Probleem oplossen = product

Als je er achter bent waar je echt enthousiast van wordt, dan kan je gaan nadenken over een product. Probeer met je product een probleem op te lossen. Het makkelijkst is om te kijken naar wat voor jou echt een probleem is. Een goed voorbeeld hiervan is thuisbezorgd. Jitse Groen, de oprichter van thuisbezorgd.nl wilde als student online eten bestellen, maar kon geen overzicht vinden van de verschillende bezorgers. Hij begon dit toen zelf en iedereen weet waar het tot is uitgegroeid.

‘Probeer met je product een probleem op te lossen’

Ga dus na tegen welke problemen jij aanloopt of tegen welke problemen andere uit jouw niche aanlopen. Stel je hebt als niche vissen op snoek, maar je hebt geen vissersmaatje. Kan je dit niet oplossen door een soort van buddy site te maken?

Testen met tools

Als je er echt niet uitkomt kan je altijd gebruik maken van verschillende tools om een winstgevende niche te vinden. De tools kan je natuurlijk ook gebruiken om te bepalen of je gekozen markt potentie heeft.

Google trends

Google trends is een gratis tool die je kan gebruiken om een beeld te krijgen of een niche meer of minder gezocht wordt. Als je op een bepaalde niche zoekt en je selecteert ‘afgelopen vijf jaar’, dan krijg je een grafiek te zien van de populariteit van die specifieke zoekterm. Een paar jaar geleden was pokemon go mega populair. Dit is dus ook terug te vinden in de zoekvolumes van deze term.

Google trends

Je wilt natuurlijk een niche vinden die de laatste jaren groeit. Dus zeker niet pokemon go. Meer iets als ‘gouden oorbellen’:

google trends gouden oorbellen

Bol.com – Sellevate

Sellevate is een Chrome extensie die je kan gebruiken om producten en niches te onderzoeken met data van Bol.com. Je kan het een week gratis gebruiken, dus genoeg tijd om je niche onderzoek te doen. Een onderdeel van deze extensie is de niche radar. Je vult een zoekterm in en de tools verwerkt gegevens van Bol.com en geeft je het zoekvolume, de gemiddelde prijs en gerelateerde zoekwoorden. Op basis van deze gerelateerde zoekwoorden kan je eventueel verder zoeken.

Semrush – Vergelijkingssites

Semrush is een hele uitgebreide tool die je kan gebruiken voor zoekwoordenanalyses, linkbuilding en het onderzoeken van concurrenten. Maar je kan de tool ook gebruiken voor het zoeken naar een geschikte niche. Je kan de tools even gratis gebruiken, daarna wordt het betaald.

Youtube Semrush

  1. Zoek op een vergelijkingssite, zoals beslist.nl of kieskeurig.nl
  2. Navigeer naar de beste scorende keywords
  3. Filter op procentueel meeste verkeer
  4. Bekijk het zoekvolume en keywords difficulty (hoe moeilijk het is om op bepaalde keyword te scoren)
  5. Scoren op woordcombinaties is over het algemeen makkelijker dan op 1 of 2 woorden
  6. Zoek de woordcombinaties op google
  7. Bepaal of je in de top 3 kan komen

Tip: Bij stap 5 kan je ook specifiek filteren op woordcombinaties die bestaan uit 3 of meer woorden en een hoog zoekvolume hebben.

Tip: Je kan ook de trends zien van een bepaalde woordcombinatie