Als je producten online verkoopt ben je natuurlijk altijd opzoek naar verschillende mogelijkheden om je producten aan te bieden. Hierbij wordt verkopen via bol steeds belangrijker. Bol.com is een platform met een enorm bereik en een groot klantenbestand. Daarnaast hebben veel consumenten vertrouwen in Bol.com omdat ze zelf goede ervaringen hebben met aankopen op dit platform.

In dit artikel vind je de voor- en nadelen van een verkopen van producten via Bol, de producten die je kan verkopen en de kosten waar je rekening mee moeten houden als je aan de slag gaat.

Voordelen verkopen via Bol

Het verkopen van producten via Bol.com heeft verschillende voordelen:

Groot bereik

Bol.com trekt miljoenen klanten in Nederland en België. Vergelijk dit eens met de bezoekers aantallen op een gemiddelde webshop. Als verkoper kan je hier gemakkelijk gebruik van maken door je producten aan te bieden op Bol.

Naamsbekendheid

Naast het miljoenenpubliek wat Bol trekt, hebben ze natuurlijk een enorme naamsbekendheid. Dit wekt vertrouwen bij de consument. Veel consumenten betalen liever iets meer als ze online iets kopen, wanneer ze zeker weten dat de verkopende partij te vertrouwen is. Dat zit bij Bol.com wel goed. voordelen bol.com

Logistiek door Bol.com

Als je ervoor kiest om het logistieke proces uit te besteden, dan wordt de opslag, bestellingen, retouren en klantenservice door Bol gedaan. Voordat je hier gebruik van kan maken moeten je producten aan bepaalde eisen voldoen. Check de eisen op: partnerplatform.bol.com/help/logistiek-via-bol-com

No cure no pay

Een ander groot voordeel is dat je alleen betaalt als je daadwerkelijk producten verkoopt. Dit geldt overigens niet als je gebruik maar van het logistieke programma. Dan betaal je bijvoorbeeld ook een vast bedrag voor het op voorraad houden van je producten.

Geen webshop nodig

Het is niet nodig om een webshop te hebben om je producten te kunnen aanbieden op Bol.com. Als je niet al te veel producten hebt, kan je ervoor kiezen op het handmatig toe te voegen. Als je enkele tientallen producten hebt, wordt dit al snel een tijdrovende klus. In dit geval zou je ervoor kunnen kiezen om je producten te uploaden via een Excel bestand of gebruik te maken van een datafeed manager, zoals Channable.

Nadelen verkopen Bol.com

Er zijn natuurlijk ook wel wat nadelen aan het gebruik maken van een e-commerce platform zoals deze.

Prijsnadelen bol.com

De prijzen op Bol.com mogen gebruikt worden in prijsoverzichten. Op deze manier kan iedereen inzicht krijgen in de prijzen. Hierdoor is het natuurlijk mogelijk dat elke aanbieder van hetzelfde, of vergelijkbare producten, steeds net iets lager gaat zitten met zijn prijs. Hierdoor komen je winstmarges onder druk te staan.

Een ander nadeel met betrekking tot prijs is dat de laagste prijs bovenaan de zoekresultaten komt, logisch natuurlijk, want dit is het beste resultaat voor de klant. Maar de prijzen van de verkoper worden inclusief verzendkosten vermeld en de prijzen van Bol zelf worden zonder verzendkosten gegeven. Hierdoor is jouw prijs over het algemeen hoger dan de prijs van Bol.

(Strenge) beleidsregels

Voordat je wordt toegelaten moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet je binnen 8 dagen kunnen leveren, klanten hebben 30 dagen het recht om hun product retour te sturen, alle vragen moet binnen 24 uur beantwoord worden en producten moeten passen in de bestaande categorieën. Bekijk alle eisen op bol.com/nl/servicenormen

Als je de gestelde service normen niet haalt, dan verwijdert Bol.com je verkoopaccount. Uiteraard proberen ze je wel eerst te helpen om je prestaties te verbeteren, maar als je na 7 weken nog niet aan de servicenormen voldoet, dan sluiten ze je account.

Risico dat je weggeconcurreerd wordt door Bol zelf

Natuurlijk verwacht je concurrentie als je actief gaat worden op een e-commerce platform, maar het risico bestaat dat je wordt weggeconcurreerd door Bol.com. Stel jij hebt een product dat het goed doet, dan beschikt het verkoopplatform natuurlijk ook over deze data. Als zij zien dat in een bepaalde productcategorie veel groei zit en die producten zijn nog niet opgenomen in het eigen assortiment, kunnen ze er natuurlijk voor kiezen om de producten zelf te gaan inkopen. Als mega bedrijf kunnen ze kortingen bedingen en de producten voor lagere prijzen verkopen dan andere partijen.

Wat voor producten verkopen via Bol?

Als je met Bol.com aan de slag wilt, moet je natuurlijk weten wat voor producten je kan verkopen. Natuurlijk moeten je producten voldoen aan de eisen die gesteld worden door Bol. Maar hoe vind je nou een goed product om te verkopen? Er zijn meerdere methoden, maar één daarvan is Sellevate.

Sellevate

Sellevate is een Chrome extensie waarmee je winstgevende producten kan vinden op het grootste e-commerce platform van Nederland. Sellevate werkt als volgt. Je meld je aan voor de gratis proefversie van een week en download de extensie in Chrome. Sellevate heeft hier uitgebreide video’s van als het niet lukt. Als je de extensie hebt, kan je vanuit Bol.com producten toevoegen om inzicht te krijgen in verkoopaantallen, omzet en aanbieders van dat specifieke product. Hiermee verkrijg je enorm veel waardevolle informatie over potentiële producten om te verkopen via Bol.

Natuurlijk moet je je producten vervolgens nog gaan inkopen. In deze video van Jia Ruan wordt een manier uitgelegd hoe je producten zou kunnen inkopen. Check ook z’n andere waardevolle video’s!

Youtube video bol

Kosten

Als je producten gaat aanbieden op Bol.com betaal je een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs als je een product verkoopt. Verkoop is niks, dan heb je ook geen kosten. Het tarief dat je betaalt is afhankelijk van de prijs van je product en de productcategorie. Als je camera’s verkoopt (van meer dan €20) dan is de vaste bijdrage €2,48 en je staat 4,2% van de verkoopprijs af. Dit verschilt per categorie. Check de hele lijst op partnerplatform.bol.com/help/financien/commisssie

Er is natuurlijk veel meer waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van de prijzen van je producten als je actief wordt op een platform als Bol.com:

Logistieke kosten

Ga je de logistiek zelf regelen of maak je gebruik van de logistiek van Bol? Hoeveel tijd ben je kwijt als je zelf je producten moet inpakken en versturen en wat zijn de kosten als je dit uitbesteed? Weeg dit tegen elkaar af en bepaal de beste optie voor jou.

Inkoopkosten

Je hebt natuurlijk altijd te maken met de inkoopkosten van je producten. Haal je de producten buiten Nederland? Zoek dan uit of je invoerrechten moet betalen.kosten bol.com

Kosten retouren

Als online verkoper krijg je vroeg of laat altijd te maken met consumenten die hun producten terug willen sturen. Houd rekening met deze kosten als je je prijzen gaat bepalen.

Kosten EAN (als je deze niet hebt)

Als verkoper op Bol.com moet je je producten voorzien van een ISBN of EAN code. Hiermee kan het e-commerce platform de producten onderscheiden. Als je producten gaat verkopen onder je eigen merk, private label producten, dan moet je die producten voorzien van een EAN code.

Commissie die je afstaat

En je staat commissie af voor het gebruik maken van het platform in de vorm van een vast bedrag en een percentage over de verkoopprijs.

Aanmelden partnerprogramma

Enthousiast over het partnerprogramma van Bol.com? Dan kan je je gratis aanmelden. Bekijk vooraf goed of je aan alle eisen kan voldoen en of je marges het toelaten om een commissie af te staan.