Dropshipping is een veelgebruikte manier om producten te verkopen. De verkoper biedt producten aan die hij zelf niet op voorraad houdt. Zodra de webwinkelier een order heeft, besteld hij het product bij zijn leverancier. De leverancier stuurt het product rechtstreeks naar de klant.

De verkoper ontvangt de verkoopprijs van de klant. Hiermee betaald hij de leverancier de inkoopprijs van het product (en eventueel een vergoeding voor het dropshippen). Het verschil houdt de verkoper.

Simpel gezegd is de verkoper alleen een tussenpartij. Hij staat tussen de leverancier en de klant. De leverancier stuurt de producten rechtstreeks naar de klant, dus de webwinkelier ziet de producten niet. Hier zitten natuurlijk een hoop voor- en nadelen aan voor de verkoper.

Wat zijn de voordelen van dropshipping?

Als je een bedrijf wilt beginnen is het dropshippen van producten een makkelijke manier om te beginnen. Je hoeft namelijk geen grote investering in een voorraad te doen. Maar er zijn nog meer voordelen:

Geen voorraad nodig

Een van de grootste voordelen van dropshipping is dat je geen voorraad hoeft in te kopen. Je hoeft geen grote investeringen te doen in producten. Dit maakt het natuurlijk veel toegankelijker om te beginnen met je bedrijf. Het enige wat je nodig hebt is een kanaal om je producten aan te bieden. Je eerste verdiensten kan je direct weer investeren in nieuwe marketingkanalen. In plaats van dat je moet wachten tot je eerste batch aan producten is verkocht. En dus geen gedoe met thuis voorraad houden.

Thus voorraad

 

Geen inkooprisico’s

Je loopt ook geen inkooprisico’s. De kans dat je met onverkoopbare producten blijft zitten is er niet. En stel je werkt met maten, bijvoorbeeld als je kleding verkoopt, dat loopt je niet het risico dat je met 1 maat blijft zitten, terwijl de rest allang verkocht is. Deze risico’s liggen bij de leverancier.

Geen logistieke werkzaamheden

Als jij een order ontvangt, stuur je deze door naar je leverancier. Zij verwerken de bestellingen en sturen het product op. Jij hoeft de bestelling niet in te pakken en op te sturen. Als je 1 of 2 bestellingen per dag hebt, is dit misschien nog wel te doen. Maar als je 5 of 10 bestellingen per dag hebt, gaat hier natuurlijk enorm veel tijd in zitten. Deze tijd kan je niet besteden aan het verder laten groeien van je bedrijf.

Profiteren van groothandelMagazijn

Nog een voordeel van dropshipping is dat je kan profiteren van de inkoopvolumes van je leverancier. Omdat de leverancier groot kan inkopen, kan hij vaak korting krijgen. Als beginnend bedrijf kan dit vaak niet. Dit zelfde geldt voor de kosten van verzending. Een leverancier heeft over het algemeen een contract met een vervoerder voor het logistieke proces. Als nieuwe partij kan je niet dezelfde voordelen krijgen als een bestaande, grote partij.

Je kan je volledig richten op de verkoop

Als je net met je bedrijf begint, moet je veel doen. Hoe kom je aan producten? Hoe ga je je producten verkopen? Hoe ga je je administratie regelen? Met welke belastingen moet je rekening houden? Dit zijn allemaal dingen die op een beginnend ondernemer afkomen. Als je producten gaat dropshippen, vallen de logistieke werkzaamheden grotendeels weg. Daarnaast is het ook niet nodig om producten in te kopen. Op deze manier houd je meer tijd over om je bedrijf te laten groeien.

Niet nodig om fysiek aanwezig te zijn

Een laatste voordeel van dropshipping is dat je niet fysiek aanwezig hoeft te zijn. Het enige wat je nodig hebt is een computer en een internetverbinding. Als je dit hebt, maak het niet uit van waaruit je je bedrijf runt.

Wat zijn de nadelen van dropshipping?

Na alle voordelen zijn er natuurlijk ook wel wat nadelen wat betreft dropshipping. Zo zal je niet de enige zijn die producten dropshipt van je leverancier en is het dus niet mogelijk om exclusief een product aan te bieden.

Nadelen dropshipping

 

Concurrentie

Een dropshipleverancier maakt natuurlijk gebruik van meerdere dropshippers om zijn producten aan te bieden. Hierdoor ben je niet de enige die de producten aanbiedt. Dit zorgt ervoor dat de producten die jij verkoopt, te vinden zijn op verschillende webshops of andere verkoopkanalen. Om jezelf te onderscheiden kan je ervoor kiezen om een bepaalde service aan te bieden. Denk aan extra uitgebreide producthandleidingen, telefonische begeleiding bij je product of de mogelijkheid om vragen te stellen over het product in een videogesprek.

Beperkte invloed klanttevredenheid

Een nadeel van het uit handen geven van processen is dat je zelf maar beperkte invloed hebt op de klanttevredenheid. Want wat doe je als jouw leverancier niet levert binnen de afgesproken termijn? Daarnaast komen de producten niet allemaal langs jouw bedrijf en moet je dus aannemen van de leverancier dat de producten kwalitatief goed zijn. Om dit wat te beperken is het aan te raden om het product van tevoren altijd zelf te bekijken. Ga bijvoorbeeld langs bij je leverancier of vraag om een testpakket.

Klanttevredenheid

 

Hoe ga je om met retouren?

Als verkopende partij ben jij verantwoordelijk voor de retouren. Een klant heeft wettelijk gezien 14 dagen het recht om een product terug te brengen zonder opgaaf van reden. Zorg dus dat je vooraf weet hoe je met retouren omgaat.

Vraag aan je leverancier wat zijn beleid is met betrekking tot retouren. Neemt hij de producten altijd terug of maar in beperkte mate? Dit zijn allemaal dingen die je vooraf kan uitzoeken.

Winstmarge

Over het algemeen zal een dropshipleverancier kosten berekenen voor de mogelijkheid om producten via hem te dropshippen. Logisch natuurlijk want hij maakt ook kosten. Denk aan logistieke kosten en administratie. Deze kosten reken je door in de prijs van je producten. Maar je wilt natuurlijk ook niet dat je prijzen te hoog zijn, dus zal je winstmarge beperkt worden.

Stappenplan voor dropshippenStappenplan dropshipping

1. Bepaal je niche

Een niche is een specifiek stuk van de markt waar je actief bent of wilt worden. Stel je verkoopt kleding, natuurlijk een enorm markt en totaal niet specifiek. Veel specifieker zou zijn: Overhemden voor mannen die langer zijn dan 2 meter. Het is veel makkelijk om zo’n doelgroep te bereiken dan een veel algemene doelgroep.

Zoek vooral een niche waar je zelf geïnteresseerd in bent en waar je enthousiast van wordt. Dit maakt het veel makkelijker om er lange tijd mee aan de slag te gaan.

Meer weten over hoe je je niche het beste kan bepalen? Lees dan Hoe vind ik een niche?

2. Ga op zoek naar een product en leverancier

Als je je niche bepaald hebt kan je op zoek naar een geschikt product. Zoek een product dat je doelgroep helpt bij het oplossen van een probleem.

Als je een idee hebt wat voor product je wilt aanbieden, ga je zoeken naar een geschikte leverancier. Er zijn verschillende mogelijkheden om aan je producten te komen. Ik raad aan om gewoon te zoeken op ‘dropshipleverancier (jouw product)’.

Kijk vervolgens welke leveranciers de mogelijkheid aanbieden om producten te dropshippen. En zoek uit wat de levertijd is die de leverancier aanbiedt. Andere zaken waar je rekening mee moet houden bij het zoeken van een leverancier zijn: heeft de leverancier een klantenservice waar je terecht kan? Wat zijn de prijzen van de producten inclusief de dropshipvergoeding?

‘Welk product lost een probleem op voor jouw doelgroep?’

Als je een potentiële leverancier hebt gevonden ga vooral een keer langs om te kijken wat voor bedrijf het is. Stel vragen over het retourneren van producten en wat er met fabrieksfouten gebeurt? En kijk vooral met wat voor bedrijf je te maken hebt.

Het is natuurlijk ook mogelijk om je producten in te kopen op AliExpress. Het nadeel hiervan is dat je te maken krijgt met lange levertijden. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je duidelijk vermeld wat de levertijden zijn. Daarnaast is het voor consumenten ook mogelijk om hun producten hier te bestellen. Als jij vervolgens de prijs verdrievoudigd en het in je webshop aanbiedt en een consument koopt dit, dan kan hij zich achteraf natuurlijk opgelicht voelen. Dat zou jij waarschijnlijk zelf ook hebben. Ondanks dat het gewoon legaal is. Daarnaast is het retour sturen van producten erg duur.

Mocht je dus producten willen dropshipping met AliExpress, zorg dan dat je een extra service kan bieden aan jouw klanten. Maak bijvoorbeeld uitgebreide productvideo’s waarin je tot in detail uitlegt hoe het product werkt. Als je producten gaat dropshippen uit het buitenland, bestel dan van tevoren een testpakket om te zien wat de kwaliteit van de producten is.

3. Productinformatie

Voordat je met een leverancier in zee gaat is het aan te raden om na te gaan welke productinformatie wordt verstrekt. Als jij koelkasten aanbiedt, maar je hebt geen geschikte foto’s om op je website te plaatsen, houdt het natuurlijk snel op. Ga dus vooral na of de leverancier je tenminste van deze info kan voorzien:

  • Productfoto’s
  • Prijzen
  • Productbeschrijvingen (Niet rechtstreeks overnemen)
  • Productnamen
  • Productvoorraden

En afhankelijk van je niche

  • Gewicht van de producten
  • Afmetingen van de producten

Wat je veel ziet gebeuren is dat een leverancier een algemene omschrijving heeft voor zijn producten en deze worden rechtstreeks overgenomen door verschillende afnemers. Google houdt niet van zogenaamde duplicate content, content dat op meerdere pagina’s te vinden is. Deze pagina’s worden dus ook lager gerankt. Het is dus aan de raden om de productomschrijvingen te herschrijven.

Synchronisatie van productenWebshop synchorniseren

Leverancier hebben vaak een bestand met een overzicht van de producten en alle bijbehorende informatie. Als je werkt met meerdere producten wil je natuurlijk niet om alle handmatig te moeten invoeren en overnemen. Het kan dus handig zijn als je het bestand kan synchroniseren met je website.

Dit geldt ook zeker voor voorraden. Synchroniseer dus de voorraad uit het bestand met jouw website. Op deze manier krijg je geen teleurgestelde klanten, omdat het product niet op voorraad is.

Er zijn verschillende plugins die je hiervoor kan gebruiken. Ik gebruik hier WPAllImport voor. Het scheelt je een hoop handmatig en saai werk.

4. Verkoopkanaal

Nu kan je beginnen met het aanbieden van je producten. Een webshop is een makkelijke manier om je producten aan te bieden. Het wordt steeds makkelijker om een webshop te bouwen, waardoor het steeds toegankelijker wordt.

Registreer een domeinnaam en begin met bouwen aan je WordPress site. WordPress is het meeste gebruikte Content Management Systeem (CMS) voor website. En met reden. Je kan met behulp van plugins functionaliteiten toevoegen aan je site en op deze manier bijna alles bouwen.

Zo kan je bijvoorbeeld met behulp van de plugin Mollie betalingen ontvangen als mensen een producten op je webshop bestellen.

Als je helemaal geen ervaring met WordPress hebt, is dat geen probleem. Er zijn tientallen uitgebreide handleidingen te vinden hoe je zonder programeer kennis een webshop kan bouwen. Check bijvoorbeeld deze handleiding: 000.nl/wordpress-webshop-maken.

5. Marketing

Als je eenmaal een webshop hebt staan is vaak de realiteit dat je maar weinig bezoekers ontvangt. De volgende stap is dus de bezoekersaantallen ophoog krijgen. Je kan dit op verschillende manier doen.Marketing dropshipping

Content maken

Doormiddel van filmpjes, blogberichten, story’s, handleidingen of andere content kan je mensen naar je site trekken. Verkoop jij bijvoorbeeld kleding? Ga dan bloggen over de trends van het komende seizoen of maak filmpjes over de perfecte kledingcombinaties.

Vergelijkingssite

Je kan er ook voor kiezen om je producten te laten opnemen op vergelijkingssite. Per niche heb je vaak een specifieke vergelijkingssite. Maar er zijn natuurlijk ook grote sites, waar verschillende soorten producten opstaan, zoals beslist.nl of kieskeurig.nl. Met behulp van bijvoorbeeld Channable kan je producten gemakkelijk synchroniseren, zodat je niet alles handmatig hoeft over te zetten.

Adverteren

Het is ook mogelijk om je producten te adverteren op Google. Met behulp van Google AdWords kan je een campagne aanmaken, waardoor je producten hoger in de zoekresultaten komen.Dropshipping adverteren

Er zijn uiteraard tal van mogelijkheden wat betreft adverteren. Als jouw producten worden gezocht op marktplaats, kan je ook hier adverteren. Stel jij verkoopt fietsen, dan is marktplaats een veel gebruikt kanaal om producten aan te bieden. Lees ook dit artikel over verkopen op marktplaats.

Blijven bouwen

Blijf vooral door bouwen aan je website, je advertentiekanalen en je productaanbod. Na verloop van tijd weet je steeds beter welke producten wel lopen en welke niet en wat de klant belangrijk vindt en wat minder.

Succes!

Nog geen domeinnaam of hostingpakket? Check dan eerst mijn Neostrada ervaring