Wat is TradeTracker? En hoe kan je TradeTracker gebruiken om producten te promoten? In dit artikel kom je er achter. Simpel gezegd is TradeTracker één van de grootste affiliate netwerken van Nederland. Met meer dan 1600 campagnes is er genoeg keuze om de juiste producten te vinden om te promoten. Je vindt vooral fysieke producten bij dit affiliate netwerk. Maar daarnaast bieden ze ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld financiële producten of abonnementen te promoten. De producten zijn verdeeld over ongeveer 25 verschillende categorieën.

Wat is TradeTracker voor bedrijf?

Zoals gezegd is TradeTracker een affiliate netwerk. Bij affiliate marketing heb je te maken met twee partijen.

  1. Adverteerders
  2. Publishers, affiliates

Als adverteerder kan je producten laten promoten door affiliates. Als je bijvoorbeeld een webshop runt, kan je een nieuwe doelgroep aanspreken door gebruik te maken van affiliate marketing. Het grote voordeel is dat je pas een commissie betaalt als de affiliate ook daadwerkelijk een verkoop heeft gerealiseerd.

Als je geen eigen product hebt, kan je ook producten promoten als publisher. Door producten aan te bieden in een blog, op social media, via e-mail of op een affiliate webshop (hierover later meer) kan je commissies verdienen voor elke verkoop die via jou komt.

tradetracker producten promoten

Wat nog meer?

  • Tracken van verkopen

Wie is verantwoordelijk voor welke verkoop? Dit wordt bijgehouden om te bepalen wie recht heeft op welke commissies.

  • Promotiemateriaal

Per campagnes is er promotiemateriaal beschikbaar die je als affiliate kan gebruiken.

  • Rapportage

Met behulp van de rapportages kan je gemakkelijk bijhouden welke campagnes goed lopen en welke minder goed lopen. Je vindt er een overzicht van het aantal kliks, het aantal leads, het aantal sales, het aantal commissies.

  • Uitbetaling commissies

De uitbetaling wordt ook gedaan door TradeTracker. Dit kan best lang duren omdat de commissie eerst goedgekeurd moet worden. Dit heeft de maken met de mogelijkheid dat de klant het product nog retour kan sturen. De uitbetalingstermijn is ongeveer 4 weken.

Hoge en lage commissies

Als je de commissies van de verschillende producten met elkaar gaat vergelijken kom je erachter dat deze enorm kunnen verschillen. Het ene product heeft een commissie van wel €100 en het andere product heeft een commissie van €1 of €2. Dit heeft natuurlijk te maken met de winstmarges die op de verschillende producten zitten.

Daarnaast kan een adverteerder ook een percentage van het verkoopbedrag betalen als commissie. Denk bijvoorbeeld aan vakanties. Een adverteerder kan ook kiezen om een commissie uit te keren per klik of lead. Kijk altijd even naar de commissies die horen bij de producten die je zou willen promoten.

Campagnes en producten

Bij TradeTracker vind je zo’n 1600 verschillende campagnes in ruim 25 verschillende categorieën. Als je nog niet precies weet wat voor producten je zou willen promoten kan je natuurlijk altijd door de verschillende campagnes heen gaan om ideeën op te doen.

tradetracker campagnes

Voordelen TradeTracker

  1. Veel campagnes/producten
  2. Promotiemateriaal
  3. Te gebruiken voor webshops
  4. Rapportages

Affiliate webshop

Naast een blog of een social media account is een affiliate webshop ook een zeer geschikte manier om producten te promoten. Er zijn twee manieren hoe je dit zou kunnen toepassen.

  1. Webshop met alleen affiliate producten
  2. Webshop met eigen producten en aanvullende affiliate producten

Je kan ervoor kiezen om een webshop te bouwen met alleen affiliate producten. Als je een webshop zou willen beginnen in sportartikelen kan je onder het kopje campagnes zoeken naar geschikte producten. Deze producten kan je inladen in je webshop met behulp van de product feed van TradeTracker.

Wil je meer weten over affiliates webshops? Check dan het Affiliate Webshop Stappenplan

Als je al een aantal eigen producten hebt, kan je er ook voor kiezen om producten aan je webshop toe te voegen die je bestaande assortiment aanvullen. Op deze manier krijg je een completer assortiment

Een Affiliate Webshop is een zeer geschikte manier om producten te promoten

TradeTracker product feed

De product feed is een overzicht van alle producten met specificaties van een adverteerder. Deze worden vaak dagelijkse bijgewerkt. In het artikel Affiliate Webshop Stappenplan lees je hoe je het uploaden van de producten naar je WordPress site gemakkelijk kan automatiseren, zodat de voorraden altijd goed staan. Dit wil je natuurlijk niet elke dag handmatig doen.

Aanmelden bij TradeTracker

Overtuigd dat TradeTracker voor jou van toegevoegde waarde kan zijn? Voordat je de producten kan promoten moet je je eerst aanmelden voor het programma.

Klik hier om je aan te melden voor TradeTracker.

Via deze link kan je je aanmelden voor het affiliate programma. Je vult eerst je algemene gegevens in en vervolgens laat je weten op wat voor manier je actief wil worden op TradeTracker. Je geeft aan wat voor sitetype je hebt, een blog, aanbiedingensite, vergelijkingssite enz. En je geeft een omschrijving van wat je doet. Dat is het.

tradetracker aanmelden

Aanmelding afgekeurd?

Het kan zijn dat je aanmelding wordt afgekeurd. Dit is natuurlijk erg zuur, maar door even contact op te nemen kan je erachter komen wat de reden is waarom jouw aanvraag is afgekeurd. Als je net begonnen bent, bestaat de kans dat je website nog niet aan de eisen voldoet. Informeer in welk opzicht je site verbeterd moet worden. Ga hiermee aan de slag en probeer het vervolgens nog een keer.

Kosten TradeTracker

Als affiliate kan je je gratis aanmelden voor het programma van TradeTracker.

Aanmelden campagnes

Als je je hebt aangemeld en je aanvraag is goedgekeurd dan kom je in het dashboard terecht. Hier vind je alle statistieken van de campagnes die je promoot. Maar eerst moet je je aanmelden voor een specifieke campagne. Dus stel je promoot sportartikelen dan ga je naar Campagnes en vervolgens naar Sport en recreatie. Als je bijvoorbeeld de producten van Aktiesport wil promoten dan zoek je deze campagne op en dan ga je onderaan naar Aanmelden. Bij sommige campagnes wordt je direct geaccepteerd en bij andere moet de adverteerder je eerst goedkeuren.